Després d’haver conegut i interpretat una
mostra considerable de les estructures educatives que mantenen els països
Europeus i centrant-nos en la franja d’educació
obligatòria que determinen aquestes, d’entrada podem determinar una diferència
clara entre elles. La majoria de sistemes educatius es poden englobar en tres
tipologies de models educatius; el diferenciat per branques o diversificat, els
de currículum de nucli comú o comprensiu i el model d’estructura simple.
El primer es caracteritza per ser un model
molt flexible i que generalment es basa
en l’individu per potenciar al màxim les seves capacitats. Té les etapes que conformen l’educació primària
i la secundaria bàsica separades, és a dir, l’infant una vegada ha finalitzat l’ISCED
1 i després de passar una prova de nivell, passarà a l’ISCED 2. En aquesta
segona etapa, però, els alumnes escullen, juntament
amb la família i l’escola, quina modalitat s’adequa més a les seves necessitats
i interessos actuals i futurs. Aquest és
el cas d’Alemanya, Àustria o Lituània.
El segon model esmentat, és defineix
principalment per la seva poca optativitat sobretot en l’etapa de la secundària
bàsica (ISCED 2). Aquest és un model que, igual que l’anterior, també presenta
trencaments entre l’educació primària i la secundària bàsica, tot i que la
diversificació és molt mínima i en determinats casos els models esdevenen molt
selectius, com en el cas de França. Tanmateix,
podríem dir que actualment aquest és un dels patrons predominants a Europa.
El tercer i darrer model educatiu és el que s’anomena
estructura simple. Aquest és l’establert als països nòrdics i es caracteritza
per no introduir cap trencament al llarg del període de l’escolarització obligatòria. El model d’estructura
simple estableix de forma continuada el nivell ISCED 1 i ISCED 2. Això significa
que l’infant que estudi en aquests països començarà en una institució educativa
concreta la seva escolarització als 6 o 7 anys - depenen del que determini cada
país – i no marxarà d’aquesta fins que
iniciï l’etapa de secundària superior o ISCED 3. Cal dir que, el fet de mostrar
una estructura d’aquest tipus no vol dir que realment aquesta no oferta cap
tipus d’optativitat o diversificació interna, sinó tot el contrari. Aquest
model d’estructura, tot i no quedar reflectit en les gràfiques dels sistemes, si
que oferta diversitat de branques formatives.
Aquestes són, a tall molt general, els trets
diferencials que defineixen a cadascun dels models esmentats. L’anàlisi
que s’ha realitzat a través dels gràfics que vam veure a classe ha estat de
caràcter descriptiu i objectiu. Per aquest motiu, tampoc es pot determinar quin
d’aquests models és més afectiu o garanteix una millor qualitat educativa, ja
que si entréssim a debatre aquest aspecte hauríem de tenir presents molts
altres indicadors bàsics, dels quals ara no disposo, per poder argumentar amb
coneixement de causa quin d’aquest tres models esdevé més efectiu.
Ara bé, continuant amb l’anàlisi descriptiu
que estava desenvolupant i si centrem una mica més l’objectiu i ens fixem concretament
amb el cas Espanya, podrem veure que el seu sistema educatiu es troba emmarcat
dins el model comprensiu. Això esdevé d’aquesta manera perquè Espanya
diferencia clarament entre els centres d’educació primària, on es cursa l’ISCED
1 i els centres on es cursa la secundària bàsica, l’ISCED 2 i, normalment,
també la secundària superior, corresponent a l’ISCED 3. En aquest l’opcionalitat
o diversificació de branques és pràcticament nul·la, ja que a la secundària
bàsica, per exemple, només hi ha l’opció de cursar-la a les escoles d’ensenyança
elemental de música i dansa, les quals, a més, tenen una oferta de places molt reduïda.
Aquest aspecte, però, s’amplia una mica més quan parlem de la secundària
superior on és compren el batxillerat (humanístic, social, científic,
tecnològic i artístic), els deferents cicles formatius de grau mig, juntament
amb el d’arts plàstiques i disseny i l’esportiu, i els PQPI.
No hay comentarios:
Publicar un comentario