28 de febrero de 2013

A quina edat hauríem de començar l'educació obligatòria?


 La consigna va ser; elaboreu el vostre propi sistema educatiu. A continuació ens van delimitar algunes pautes –molt genèriques- i ens van donar peu a iniciar aquest procés de creació.

Així doncs, les tasques que ens vam marcar per aquella sessió van ser: definir estructura i delimitar les edats que havia de comprendre l’educació obligatòria.  

Cal dir, que ràpidament la majoria del grup va tenir clar que els infants entre 0 i 5 anys havien de tenir un espai reconegut que formes part del nostre engranatge educatiu. No obstant, la presa d’aquesta decisió, no significava que estiguéssim totalment d’acord en implementar la mateixa estructura que actualment està aplicant Catalunya o Espanya pel que fa aquest nivell educatiu.

Tot el grup considerava que l’educació preprimària era una bona via per garantir l’estimulació de la nena o nen i per potenciar les seves habilitats relacionals i capacitats cognitives des de la seva primera infància. Tot i això, decidir si l’escola bressol (ISCED 0: 0 a 3 anys) havia d’estar integrada amb l’escola d’educació infantil i primària, que compren infants entre 3 i 12 anys (ISCED 0 i 1) va ser un debat que, des del meu punt de vista, encara no hem pogut resoldre de forma ferma.

Per altre banda, el que ens va resultar més complex va ser decidir les edats que comprenia la franja d’escolarització obligatòria.  En aquest cas, un dels dilema que vam tenir va ser sobre l’edat d’inici d’aquesta escolarització. Membres del grup apostaven per determinar el començament d’aquesta als 3 anys, argumentant que la taxa d’escolarització en aquesta edat era aproximadament d’un 99% dels infants. No obstant, d’altres opinàvem que determinar que l’escolarització obligatòria s’iniciés als 3 anys no estava responent a un criteri purament pedagògic  i en canvi, veiem que aquesta proposta únicament anava encaminada a cobrir una necessitat real de les famílies, les quals, degut a l’actual cultura de treball que hi ha al nostre país, els resulta imprescindible disposar d’un espai que rellevi les seves funcions durant el seu horari laboral.

Aquesta breu reflexió, que tot i voler, no pot mostrar la intensitat i els molts arguments que es van anar posant sobre la taula per definir les qüestions que he anat comentant, ha estat redactada arrel d’un article del País Sin leer ni escribir hasta los seis, el qual, després de llegir-lo, em va fer reflexionar sobre el debat que havíem tingut a l’aula respecte la rellevància d’iniciar l’educació als 3 o als 6 anys.

Ara penso que la qüestió no està tant en aquesta edat d’inici, sinó que el dilema es presenta en com es planteja aquesta preprimària i amb quina finalitat: fomentar el voler aprendre o continuar insistint en la importància d’aprendre a llegir com abans millor per tal de “garantir” el futur rendiment acadèmic de l’infant, a la vegada que augmentem les possibilitats de millorar els resultats de PISA?

Així doncs, més enllà de si l’educació obligatòria comença als 3 o comença als 6, com ja he esmentat, el tema està en el què i el com volem que aprenguin aquestes nenes i nenes.

Perquè eduquem, per respondre favorablement als criteris avaluatius Europeus o per proporcionar les eines necessàries perquè els infants d’avui esdevinguin demà ciutadans autònoms, crítics, responsables i actius dins de la nostra societat?

Article: El País, Sin leer ni escribir hasta los seis (2009). 




No hay comentarios:

Publicar un comentario