24 de marzo de 2013
Informe de l'OCDE. Equitat i qualitat de l'educació: suport a estudiants i escoles en desavantatge.
Francisco Benavides, analista de polítiques educatives al Directorat
d'Educació de l'OCDE, va ser l’encarregat de presentar-nos a l’espai de Debat
de la Fundació Jaume Bofill el darrer informe de la OCDE en temes d’educació; Equitat i qualitat de l'educació: suport a estudiants i escoles en
desavantatge.
L’analista va començar la
seva ponència dient-nos que no podíem entendre l’equitat i la qualitat com a
factors independents, sinó que els havíem d’entendre com a dos elements que es
correlacionaven directament i els quals es retroalimentaven un a l’altre. Amb
aquesta premissa inicial i tenint en compte que aquest informe conclou amb la
recomanació d’una sèrie de polítiques educatives que contribueixin a millorar la qualitat i equitat de l'educació i el suport a estudiants i escoles
en desavantatge,
Benavides ens va presentar la feina feta.
En primer lloc, es va fer
referència al fracàs escolar. L’informe mostrava que aquesta no és merament una
qüestió que perjudica únicament a l’infant o jove que el pateix, sinó que ens
hem de conscienciar que és quelcom que deteriora l’individu, però també a la
societat. L’existència del fracàs escolar limita el creixement econòmic i la
innovació d’un país, a la vegada que en deteriora la seva cohesió social. Tot i
que no hi ha una definició consensuada respecte el terme, el fracàs escolar el podem
vincular amb la no consecució de l’escolorització obligatòria i per tant, amb la
no obtenció de l’acreditació bàsica que, en la majoria dels països europeus s’obté
una vegada finalitzats els nivells d’ISCED 1 i ISCED 2.
Que per exemple, a Catalunya,
el 26% dels alumnes que comencen l’escolarització obligatòria no aconsegueixi culminar-la
, vol dir que aquestes persones no hauran adquirit les competències que la
societat considera bàsiques i per tant, molt probablement tindran dificultat
per introduir-se al marcat laboral i conseqüentment, també per poder formar
part dels circuits socials normalitzats. Així doncs, l’aposta que fa l’OCDE en
aquesta línia és que els països realitzin inversions estratègiques que beneficiïn als individus, però també a la
societat.
No obstant, aquesta no va
ser la única recomanació que l’informe fa a nivell de polítiques educatives, ja
que el mateix Francisco Benavides va fer referència als que l’OCDE considera
fonaments en temes d’equitat i qualitat educativa. D’aquesta manera, es va
parlar d’invertir adequadament en els nivells d’ISCED
1, ISCED 2 i ISCED 3. És a dir, l’organisme mudial aposta clarament
perquè els estat creguin realment en els seus sistemes educatius i comencin a
invertir en els primer anys d’educació com a estratègia i inversió futura. Es
va emfatitzar en el fet de reduir i eliminar
el factor de repetició escolar, el qual està demostrat que pedagògicament no
funciona, que condemna a l’estudiant i que resulta molt costos econòmicament, a
canvi de potenciar l’atenció individualitzada dins els centres
educatius. Es va fer referència a la capacitat
i llibertat d’elecció que haurien de tenir les famílies a l’hora d’escollir
escola,
tot i que quan es va parlar d’aquest tema, es va comentar que les famílies no
podien posseir una llibertat d’elecció absoluta. Al mateix temps, també es va
parlar de vincular el finançament amb les necessitats, de dissenyar itineraris per a l’educació secundària bàsica i superior, de la necessitat
de reduir les taxes d’abandonament escolar, de revaloritzar la formació professional i d’evitar la separació prematura de l’alumnat, com a mínim fins
als 15 anys, desmarcant-se així de pràctiques que apliquen sistemes educatius
com l’alemany.
A la segona part de la l’informe,
es van presentar diferents línies d’actuació i estratègies de millora per
augmentar l’èxit educatius en entorns desafavorits. Així doncs, algunes de les
coses que va anar sortint va ser enfortir el
lideratge educatiu, dotant als directors i directores d’una visió
integral, millorant la seva formació bàsica, fomentar períodes d’inducció,
potenciant la formació permanent i retenint els líders a les escoles. Per altra
banda, també es va parlar de millorar el clima
escolar i enfortir les relacions personalitzades, de dotar les
escoles i els professionals d’eines que els permetin preveure el fracàs i fer el possible per evitar-lo, de potenciar la figura de Mentor pels mestres novells i d’oferir incentius
que motivin als professionals a treballar amb
aquests contextos i col·lectius més desafavorits.
Després d’aquesta mirada
més internacional, el Doctor Enric Roca i professor del Departament de Pedagogia Sistemàtica i
Social a la UAB, ens va oferir la possibilitat de veure fins a quin punt totes
aquestes recomenacions serien o no factibles al context català i de quina
manera podríen aplicar-se a casa nostra. L’Enric ens va fer aquest anàlisi a través
de tres perspectives o nivells: el sistema, el centre i l’aula.
Referents als sistema, ens va parlar de la possibilitat de potenciar
una escolarització més equilibrada pels
alumnes amb NEE i d’entorns desafavorits, quelcom que vinculava directament amb
el factor matriculació i accés a l’educació. També comentava la possibilitat de
compensar els factors personals que afecten directament a l’èxit o fracàs
educatius de l’alumnat i d’introduir aspectes qualitatius a l’elecció dels
centres.
A nivell de centre, ell apostava per un lideratge distribuït i
transformacional amb una base formativa específica i sòlida, per potenciar organitzacions que aprenen i que
cuiden i valoren les persones, per que els centres tinguin equips de docents petits
i estables que puguin treballar amb grups reduïts d’alumnat i per implicar en
la tasca educativa tant a les famílies com als propis infants i joves.
Finalment, a nivell d’aula l’Enric Roca, coincidint amb el que deia l’Informe
de l’OCDE, també emfatitzava en la importància d’invertir en les primeres
etapes dels sistema, reduir i eliminar pràctiques com la repetició i les
segregació de l’alumnat per grup de nivells, molt freqüents a la secundària
bàsica del nostre país, en convertir els centres desavantatjats amb centres
atractius a través d’incentivació professional i en la necessitat de potenciar
una cultura de centre que cregui vertaderament en la possibilitat d’assolir unes
altes expectatives d’èxit, quelcom que influirà directament a les expectatives
del propi alumnat.
Ara bé, des de la meva perspectiva, potser hi ha alguns aspectes que no
acabo de veure del tot clars.
En primer lloc, cal tenir en compte que moltes d’aquestes propostes que
fa l’Informe han d’anar acompanyades de polítiques socials que les complementin,
per tal de que puguin ser realment afectives. Oferir una atenció
individualitzada a aquells alumnes que es consideren potencials de fracàs
escolar, no funcionarà si només s’intervé en el context escolar, ja que la
realitat de l’infant està subjecte directament a la seva realitat família,
social i econòmica.
En segon lloc, quan F. Benavide feia referència als infants i joves amb
desavantatges, contínuament ho correlacionava amb termes econòmics. Fins i tot,
una de les propostes que es van presentar per “garantir l’equitat” va ser
oferir als centres una compensació econòmica a canvi d’acceptar un nen o nena
amb aquestes característiques més desafavorides. A més a més, per acabar d’arrodonir
aquest punt va posar l’exemple de Xile on les escoles accepten aquests infants
a canvi d’una partida econòmica menor o major segons la situació del mateix. Va
ser quelcom que em va deixar força sorpresa, ja que tal i com ens va mostrar el
politòleg i sociòleg Gustavo De Armas, especialista en polítiques socials a
Uruguai, Xile és dels països de l’Amèrica Llatina i el Carib que obté millors
resultats educatius i que té una majors cobertura educativa, no obstant és un
país que manté un elevat grau de segregació i desigualtat dins el seu propi
sistema educatiu. La meva pregunta davant aquest exemple és, on queda el dret a
l’educació? I com estem garantint l’equitat i la qualitat educativa si apliquem
aquestes pràctiques???
En tercer i darrer lloc,
un altre aspecte que em va cridar l’atenció va ser referent a la formació
inicial del professorat. A la ponència és va suggerir la idea d’introduir un període
d’inducció o mentorització durant els primers dos o tres anys de feina d’un o
una mestra. Aquest procés permetria ensenyar l’ofici als i les mestres novells
i a la vegada, serien dos o tres anys de prova i selecció, que “garantiria” l’accés
al sistema només als millors professionals. Ells justificaven aquesta
proposta dient que intentar modificar la formació bàsica i permanent d’aquest
col·lectiu era una tasca molt complexa i sofisticada. No obstant, arribats a
aquest punt se’m planteja l’utilitat real que tindrien les pràctiques de
magisteri si realment aquesta proposta tirés endavant. Des del meu punt de
vista, penso que és totalment necessari replantejar-nos la formació inicial del
professorat si realment creiem que el sistema educatiu d’un país és la base i
els fonaments del que aquest serà demà. Tanmateix, per qüestions lògiques, no
puc defensar que aquesta reforma comenci per la teulada, en comptes de començar
per uns fonaments i uns pilars sòlids que garanteixin la consistència de la
base.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario