15 de junio de 2013

La LOMCE. Una Llei prefranquista?

Mentre l’OCDE llença consignes com les de generar petites reformes que no comportin canvis bruscos als sistemes educatius dels països, que es promogui l’equitat educativa i que es redueixin les taxes de repetició, el nostre Ministeri d’Educació sembla navegar a unes altres aigües.

La nova reforma educativa que no respon a cap anàlisi de necessitats previ i per tant, tampoc es sustenta sobre cap argument empíricament raonable, introdueix a l’àmbit educatiu canvis significatius amb una clara intenció de recentralització competencial que permeti fomentar i promoure un sistema uniforme i únic.   

La llei, de caire conservador, deixa enrere aspectes com les intel·ligències múltiples de H. Gardner i sobreposa la idea d’educar una societat competitiva i individualista en detriment de la concepció d’educar ciutadans actiu, participatiu, responsables i compromesos amb la seva comunitat i amb el món. Promou el tracking i la segregació escolar com a garantia de millora dels resultats acadèmics i instaura una avaluació externa basada en revàlides que lluny de garantir l’accés, el dret a l’educació i la igualtat d’oportunitats, augmentarà la inequitat i les diferències socials.

Aquests són els aspectes que justifiquen la denominació de la LOMCE com una Llei Prefranquista? Evidentment, aquesta és una part important de l’argument. No obstant, l’evidència i sustentació del mateix bé quan es compara el preàmbul de la nova llei amb el preàmbul d’una Llei com la LGE, aprovada l’any 1970.

Fent la comparativa, doncs, es pot veure com la LGE, tot i ser una llei franquista, el plantejament del seu preàmbul contemplava i reconeixia explícitament el dret a l’educació o la democratització de l’ensenyança. La LOMCE, per contra, tot i està redactada l’any 2013, deixa enrere aquesta perspectiva i es limita a parlar d’”encauzar a los estudiantes hacia las trayectorias mas adecuadas a sus capacidades”, de l’educació com a instruments de mobilitats social i de talents únics que cal potenciar.

La idea d’introduir la figura gerencial a l’escola, el fet de substituir l’assignatura d’EpC per una obligatòria de Religió o la devaluació de la llengua pròpia en determinades comunitats autònomes com Catalunya també són elements que alimenten aquesta concepció de llei amb regust a vell, tradicionalista i estancat al passat.  

Afegeixo un vídeo on F. Tonucci fa algunes reflexions sobre la LOMCE.


Algunes de les seves aportacions:


“Cal donar suport als mestres bons i competents”
“L’avaluacio ha de mesurar el progrés i no el valor absolut”
“Una educació, per ser educació, ha de ser pública”
“Reduir inversions en educació significa comprometre el futur”
“Oferim a tothom una escola per a pocs”
“No crec que el mercat tingui el dret a decidir com a de ser la societat del demà”

No hay comentarios:

Publicar un comentario