15 de junio de 2013

Què hem de fer?

Estudis com els d’Eurydice ens diuen que l’ISCED 3 és el requisit mínim per accedir amb èxit al mercat laboral. No obstant això, les xifra d’atur juvenil no para d’augmentar i els mitjans de comunicació no deixen de comentar problemàtiques com la sobreocupació i la necessitat  d’emigrar dels joves universitaris degut a la crisi i a la falta de feina qualificada i adequada al seu nivell formatiu. Així doncs, la solució per accedir al mercat laboral actual es especialitzar-te un cop acabada la carrera? ..però les empreses ens demanen experiència laboral? Hi ha lloc per a nosaltres? què hem de fer?

Espanya mostra un perfil formatiu on majoritàriament predomina la població amb estudis bàsics (47%), davant un 23% de persones amb titulacions d’educació mitjana i un 30% amb titulacions corresponents a l’ISCED 5 o un rang superior. Les tendències en clau internacional, però, marquen que l’ideal seria arribar a assolir una distribució propera a les proporcions de 20% (ISCED 1 i 2) - 40% (ISCED 3 i 4) - 40% (ISCED 5, 6 i 7), tal i com succeeix a Finlàndia. Però tenint en compte que el nostre mercat actual ja no està integrant a les noves generacions d’enginyers, pedagogs,... quina lògica té voler arribar al percentatge del 40% de població amb titulacions universitàries i hiperespecialitzades?
     
Les estadístiques diuen que la taxa d’ocupació entre els i les universitàries espanyoles és d’un 80%, un percentatge més baix que l’europea valorada amb un 85% entre els i les joves de 25 i 39 anys que han estudiat Educació Superior. Tanmateix, les espiracions i expectatives professional que aquest col·lectiu es planteja queden reduïdes a poder marxar a l’estranger, ja que és allà on es contemplen possibilitats reals de poder ocupar un lloc de feina on et sentis mínimament reconegut i valorat dins el teu camp.
Espais de debat com els de la Fundació Jaume Bofill aquest darrer mes de març ja indicaven que la taxa de sobrequalificació  havia arribat al 45% i al mateix temps, també es qüestionaven si la solució més encertada era especialitzar-se per poder evitar aquest afecte.

Tot i que no hi ha una resposta única i unànime envers aquesta problemàtica, la meva reflexió és la següent; l’Estat i les autonomies estan generant una despesa important al voltant de l’educació. Només un/a estudiant de Pedagogia costa a Catalunya 5.000 euros. Si aquest o aquesta està essent becat, tot i que l’ajuda econòmica la proporciona l’Estat, la inversió realitzada amb aquesta persona creix substancialment. Així doncs, tenint en compte que estem immersos en un sistema capitalista que és regeix principalment per l’economia, em costa d’entendre la dinàmica que s’està prenent amb l’educació, on tot i no ser el país que més inverteix, l’any 2010 la despesa pública general de l’Estat pel que fa les institucions educatives no universitàries en relació al PIB va ser del 3,5%.

Adjunto un article de La Vanguardia “España es el país con más trabajadores sobrequalificados de Europa”. És de l’any 2011, però penso que no està gaire desfasat de la realitat actual. A més a més, aporta algunes comparatives internacionals interessants sobre les taxes de sobrequalificació que poden resultar complementaris a aquest comentari.



Fonts d’informació:

- Perfil formatiu i taxa d’ocupació entre població universitària extrets del Tema 7. Educació permanent i educació per persones adultes de l’assignatura de Pedagogia Internacional. (2013). Grau de Pedagogia.

- Debats de la Fundació Jaume Bofill. (2013).Taula rodona sobre atur juvenil.Joventut, radiografia de la incertesa”. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario