12 de junio de 2013

Intensiva o extensiva?


Aquest dissabte 8 de juny va sortir publicat al diari “El País” una noticia que tractava el tema de la jornada intensiva aplicada en aquest darrer curs pel Departament d’Ensenyament a més de la meitat dels instituts públics catalans. Un dels titulars que destacava era el següent:  

"La aplicación de la jornada intensiva en el 71% de los institutos públicos este curso ha permitido a la Generalitat ahorrarse nueve millones de euros en becas comedor"


La qualitat i l’equitat educativa, dos temes omnipresents darrerament a qualsevol debat educatiu. Tot i això, la nostra consellera d’Educació, Irene Rigau, sense pràcticament discurs empíric, va tirar pel camí ràpid i va decidir implementar la jornada intensiva a l’etapa de secundària. Quina pressa tenia? Això milloraria els aprenentatges de l’alumnat? O potser és que ara els canvis del sistema educatiu es fan en clau exclusivament econòmica?

Els estudis realitzats sobre aquest tema no defineixen quina jornada, si l’extensiva o l’intensiva, és millor en termes educatius. Tot i això, l’informe A les tres a casa? de la Fundació Jaume Bofill ens afirma que el fet d’adoptar la jornada intensiva no millora de forma directa els resultats escolars i tampoc permet que les famílies comparteixin més temps amb els seus fills. A nivell internacional, organismes com l’OCDE també han fet sentir la seva veu i alerten que adoptar aquest tipus d’horari compactat pot comportar riscos si els estats o les autonomies, en el nostre cas, no modifiquen el seu concepte de dret a l’educació i amplien el seu significat més enllà de l’horari lectiu, promovent així l’accessibilitat a activitats i serveis complementaris.

Si ens fixem en quin model adopten altres sistemes educatius de referència veurem que Finlàndia, Suècia o França, per exemple, opten per la jornada escolar intensiva, mentre altres països com Alemanya es decanten per la intensiva.

Com ja s’ha esmentat, no hi ha una postura clara que ens ajudi a determinar quina jornada és la més adient. Tot i això, personalment, considero que abans de generar qualsevol canvi cal un anàlisi previ de la situació per tal de veure quin és el vertader problema i poder actuar-hi al respecte. Veient com han anat les coses, però, sembla que a Catalunya no s’ha sabut respectar el procés i, fent la meva pròpia lectura, penso que s’ha actuat amb finalitats purament econòmiques. Tanmateix, i per tancar aquest breu comentari, només afegir que potser caldria plantejar-nos ampliar el marge d’autonomia dels nostres centres perquè aquests poguessin adaptar-se a les necessitats del seu alumnat i, entre altres coses, decidir si donat el seu context i la seva realitat escolar és més adient aplicar la jornada intensiva o bé l’extensiva.

Fonts d’informació:
El País. (08.062013). Rigau ahorra nueve millones en becas de comedor con la jornada intensiva. http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/06/07/catalunya/1370631052_345925.html
[Darrera consulta: 10.06.2013]  

Sintesi Pascual, Elena. (2013). A les tres a casa? L’impacte social i educatiu de la jornada escolar continua. Fundació Jaume Bofill.

 Xavier Bonal. (2012). El dret a l'educació a Catalunya. UNICEF Comitè Catalunya


No hay comentarios:

Publicar un comentario